تاکید دکتر عتباتی به تشکیل کارگروه ساماندهی امر داوری در استان

سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت 14:48  | 1 بازدید الهام بايرامي

🔹دکتر ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در جلسه ساماندهی موسسات داوری استان گفت، باید از ظرفیت داوری برای کمک به دستگاه قضایی نهایت استفاده و بهره را برد.
🔸وی افزود، با تاسیس موسسات داوری قوی، سالم و مطمئن بر اساس مقررات و نیازمندی ها در سطح استان و با نظارت بر آنها، قطعاً تعداد قابل توجهی از پرونده های ورودی به محاکم کاسته خواهد شد، البته اگر رویکرد موسسات داوری، رویکرد مصالحه و سازش باشد.
🔹عتباتی ادامه داد: دستگاه قضایی استان ناگزیر است برای مدیریت ورودی پرونده ها دو اقدام جدی داشته باشد که این اقدامات صرفاً مختص دادگستری نیست و سایر مجموعه ها نیز باید دستگاه قضایی را در این امر کمک کنند، اولین اقدام حرکت به سوی اقدامات پیشگیرانه و برنامه های پیشگیری از وقوع جرم و تقویت آنهاست که برای نیل به این هدف، در برنامه عملیاتی 1400 دستگاه قضایی استان بیش از 70 فعالیت برای معاونت پیشگیری از وقوع جرم پیش بینی شده است که باید اجرایی و عملیاتی شوند، اقدام دیگر این است که از نهادهای داوری و واحدهای صلح و سازش و نهادهای میانجی گر به بهترین شکل ممکن استفاده شود.
🔸رئیس کل دادگستری استان، هدف از این جلسه را استفاده از دیدگاهها و نکته نظرات برای راه اندازی موسسات داوری در سطح استان عنوان کرد و از مجموعه ها و نهادهای مرتبط دستگاه قضایی استان خواست تا در این راه مجموعه دادگستری را یاری کنند.
🔹عتباتی در پایان از تشکیل کار گروه علمی وفنی برای ساماندهی بحث داوری در استان خبر داد وصمدی رئیس شورای حل اختلاف استان را مامور تشکیل این کارگروه واعلام نتایج آن ظرف مهلت 15 روز قرار داد.
مجیدی دادستان مرکز استان نیز در این جلسه گفت، باید به موضوع قراردادهای داوری ورود کرد و برای این امر دستورالعملی تنظیم شود تا در آن منافع مردم کاملاً مد نظر باشد و در این دستورالعمل شیوه داوری و تنظیم ساختار مناسب داوری مورد توجه قرار گیرد.
🔸وی ادامه داد، برای تنظیم ساختار و شیوه نامه قراردادهای داوری می بایست کارگروه علمی و عملی تشکیل گردد و از ظرفیت رسانه نیز برای تبیین جایگاه داوری بهره برد.
🔹در ادامه این جلسه هر یک از اعضای حاضر به بیان نکته نظرات و دیدگاههای خود پرداختند و در پایان مصوباتی به تصویب رسید که از جمله این مصوبات، عدم ثبت موسسه داوری جدید از امروز توسط اداره ثبت و اسناد استان، قاعده مند سازی مقوله نظارت برای عملکرد داوری موسسات داوری فعال فعلی توسط دادگستری استان، بازنگری شرط داوری موجود در قرار دادهای فعلی در کمیته تخصصی و اصلاح آن بنحو صحیح در قرار دادهای تیپ در ابتدای امر در موضوعات املاک و خودرو، تقویت اقدامات پیشگیرانه در امر داوری و استفاده از ظرفیت رسانه برای نهادینه کردن امر داوری بود.

❇️در پایان امیرحسین مرادزاده رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اذعان به پتانسیل بالای سازمان که حدود 20 هزار نفر مهندس متخصص صلاحیت دار و مجرب را پوشش می دهد، آمادگی کامل سازمان را در این خصوص اعلام نمود.
🔹وی بیان کرد در این رابطه دوره های آموزشی مقدماتی، متوسطه، پیشرفته با حضور اساتید برجسته استانی برگزار گردیده است.
🔸رئیس سازمان نظام مهندسی بیان نمود با تشکیل این مرکز به زودی شاهد کاهش اختلافات بین طرفین دعوی، و حل و فصل مشکلات از روش های مسالمت آمیز خواهیم بود.

ارسال دیدگاه :